Kaffe for kropp og sjel

Mange fokuserer på de negative effektene ved å drikke kaffe, som at folk blir stressede og anspente eller mister søvn på grunn av overdrevet koffeininntak. Som kaffeelsker kan det være vanskelig å forsvare sin lidenskap, men forskning har faktisk vist at kaffe har flere helsebringende effekter. Derfor har vi satt sammen en liste med fjorten grunner til at kaffe er bra for oss:

  • To kopper kaffe reduserer smerte etter trening med inntil 48%.
  • En kopp kaffe inneholder cirka 1.8 gram fiber, noe som er rundt 4-9% av det anbefalte daglige fiberinntaket.
  • Forskning har vist at folk som inntar seks eller flere kopper kaffe per dag minsker risikoen for type-2 diabetes med hele 22%. Andre studier tilsier at hver koppe kaffe drukket daglig står for en reduksjon på 9% av risikoen for å utvikle diabetes, og for koffeinfri kaffe er reduksjonen på 6%.
  • De fins tydelige bevis for at koffein virker forebyggende mot Alzheimers.
  • En tiårig studie foretatt på 86 000 kvinnelige sykepleiere viste at det å drikke kaffe fører til lavere selvmordsfare og at kvinner som drikker fire kopper kaffe eller mer per dag har 20% mindre sjanse for å bli deprimerte.
  • Folk som drikker kaffe er mindre utsatt for å utvikle Parkinsons enn andre. Nylig forskning fra Sverige har også vist at kaffe virker forebyggende mot Parkinsons, selv hos de som er genetisk utsatt.
  • En koreansk studie har vist at de som drikker mellom tre og fem kopper kaffe per dag viser færre tidlige tegn til utvikling av hjertesykdommer.
  • Kaffetørste mennesker har sterkere DNA, siden de hvite blodcellene hos kaffedrikkere utsettes sjeldnere for spontane brudd på DNA-strengene.
  • Fire kopper kaffe om dagen forhindrer en type nervebetennelse som antas å medvirke til utviklingen av multippel sklerose.
  • Selv lavt inntak av kaffe forebygger kreft i endetarmen med 26%, og høyt inntak forsterker denne effekten. Også leveren har grunn til å slappe av hos kaffetørste, siden et par-tre kopper om dagen reduserer risikoen for leverkreft med 29%.
  • Gikt er en sykdom som rammer menn oftere enn kvinner. I en studie utført på 50 000 menn viste resultatene at kaffeinntak reduserer faren for gikt betydelig.
  • Kaffe forlenger livet, mente de gamle grekerne. Det er usikkert hvor gamle de egentlig ble, men de var utvilsomt inne på noe. Nylig ble nemlig denne hypotesen forvandlet til et veldokumentert faktum, takket være studier utført i Japan, USA og England. Mellom én og fem kopper kaffe per dag reduserte tydelig faren for å dø tidlig av sykdom i samtlige studier, og bekreftet med dette grekernes påstand flere tusen år senere.
  • Øynene utsettes for påkjenninger livet ut, og mange får dårligere syn med alderen. Kaffe er rik på klorogensyre, som beskytter netthinnen mot oksidativt stress, og er med på å forebygge synsskader.
  • Blant ofre for hjerteinfarkt har kaffedrikkerne den laveste dødsrisikoen, noe som betyr at kaffeinntak faktisk kan redde liv.

På tide med en kopp kaffe?

Med så mange veldokumenterte helsegevinster, fins det få grunner til å unngå kaffe. Og er man redd for å bli for gira, er det bare å drikke koffeinfri kaffe, selv om denne ikke har like mange helsegevinster. Vi har alle behov for en liten kaffepause i blant.